Najczęściej kupowane pasy transportowe i ich przegląd
Bezpieczeństwo przewożonych bagaży i ładunków jest kluczowe dla bezpiecznej podróży. Aby zapewnić odpowiednie zabezpieczenie, warto zaopatrzyć się w specjalistyczne pasy transportowe, które ułatwiają zamocowanie trudnych przedmiotów. Jakie pasy są najczęściej wybierane przez kierowców? Na co zwrócić uwagę podczas zakupu i kiedy przydadzą się pasy transportowe?
Kiedy przydadzą się pasy transportowe?
Pasy transportowe umożliwiają efektywne zabezpieczenie ładunku, aby nie stwarzał zagrożenia w trakcie jazdy. Stosuje się je między innymi do:
- utrzymania pojazdów na lawecie,
- mocowania motocykli na przyczepie,
- zabezpieczania bagażu w samochodach osobowych i dostawczych,
- utrzymania ładunków w pojazdach ciężarowych i naczepach,
- mocowania przedmiotów na przyczepach.
Lista zastosowań pasów transportowych jest szeroka, a pasy przydają się zarówno amatorom, jak i profesjonalistom. Wszędzie tam, gdzie przemieszczenie ładunku mogłoby spowodować uszkodzenia lub zagrożenie dla pasażerów i innych uczestników ruchu. Co warto wiedzieć przy zakupie pasów transportowych?
Na co zwrócić uwagę podczas ich zakupu?
Podczas zakupu pasów transportowych warto zwrócić uwagę na:
- Graniczną siłę LC – maksymalną siłę, z jaką można obciążyć pas w linii prostej, często wynoszącą 2500 daN, co oznacza, że ładunek nie powinien przekraczać 2500 kg.
- Maksymalną siłę napinającą (STF) – siłę, z jaką można docisnąć ładunek do podłoża, im większa, tym lepsze zabezpieczenie przedmiotów.
- Długość pasa – ważny parametr, gdyż niewłaściwy dobór utrudni zabezpieczanie ładunku.
- Zgodność z normą EN 12195-2 – pas musi mieć homologację, aby być używanym w krajach Unii Europejskiej.
- Materiał taśmy, określony kolorem etykiety – najpopularniejsze są poliestrowe pasy z niebieską etykietą, ale są wrażliwe na ługi.
Pasy jednoczęściowe - charakterystyka
Pasy jednoczęściowe, zwane również pasami do opasania, to niedrogie, proste pasy z napinaczem opartym na zasadzie pętli. Ich główne cechy to:
- Samodzielność montażu – nie wymagają punktów zaczepienia.
- Szybkie zabezpieczanie ładunku – montaż jest sprawny dzięki praktycznym klamrom.
- Uniwersalne zastosowanie – można nimi mocować ładunknki względem siebie oraz kotwiczyć je do różnych punktów montażowych.
- Dobre parametry wytrzymałości – mocne pasy jednoczęściowe z napinaczem mają wytrzymałość nawet do 5000 kg.
- Atrakcyjna cena – można je nabyć już za 15-30 zł.
Prostszą wersją pasów jednoczęściowych są modele przeznaczone do mocowania lżejszego bagażu. W tym przypadku, zamiast napinacza, stosuje się szybkomocującą klamrę. To zdecydowanie najtańsze pasy, z cenami zaczynającymi się już od kilku złotych. Służą one do zabezpieczania mniejszych bagaży, a ich wytrzymałość jest relatywnie niska, zwykle w przedziale 150-500 kg.
Pasy transportowe z napinaczem (dwuczęściowe) – jakie są ich cechy?
Pasy transportowe dwuczęściowe, jak nazwa wskazuje, składają się z dwóch części: krótkiej z napinaczem i hakiem oraz długiej z hakiem. Łącząc je, tworzy się długa taśma z dwoma hakami, co wymaga dwóch punktów mocowania na przyczepie lub innym środku transportu. Tego rodzaju pasy:
- gwarantują stabilne mocowanie dzięki prostej obsłudze napinacza,
- odznaczają się dużą wytrzymałością, nawet do 10 ton,
- pozwalają na łatwe przewijanie ładunku, co zwiększa ich możliwości transportowe. Pasów dwuczęściowych można używać uniwersalnie do unieruchamiania różnorodnych ładunków. Głównym wymogiem, a zarazem ograniczeniem, jest konieczność zaczepienia haków do dwóch punktów mocowania.
Pasy do listew kotwicznych – co warto o nich wiedzieć?
Innym rodzajem pasów z napinaczem są te przeznaczone do mocowania do listew kotwicznych. Wyróżniają się one zastosowaniem haków kompatybilnych z listwami spotykanymi w pojazdach dostawczych, ciężarowych czy naczepach. Wytrzymałość tych pasów zwykle nie przekracza 2 ton, a cena oscyluje między 30-50 zł za sztukę.
Kiedy stosować pasy ERGO?
Warto także zwrócić uwagę na dwuczęściowe pasy oznaczone jako ERGO. Wyróżniają się one większym parametrem STF, czyli siłą, z jaką można docisnąć ładunek. Wartości dla pasów ERGO wynoszą zwykle 500, 600 lub 750 daN, co oznacza, że są co najmniej dwukrotnie wyższe od standardowych pasów z napinaczem. Pasy ERGO są zgodne ze standardami obowiązującymi w niektórych krajach europejskich, takich jak Niemcy czy Austria. Kosztują zwykle od 60 do 100 zł za komplet, a ich wytrzymałość często sięga 5 ton.
Pasy do lawet – charakterystyka
Specjalistycznym rodzajem pasów transportowych są te przeznaczone do przewozu pojazdów kołowych na lawetach. Dwa popularne rozwiązania to:
- Pas do lawety 3-punktowy – pas z napinaczem i dodatkowym hakiem tworzącym trzeci punkt zaczepienia na lawecie. Uzupełnieniem są kostki lub gumowe rękawy, utrudniające zsunięcie się taśmy z bieżnika opony.
- Pasy 2-punktowe z szelkami – pas z napinaczem mocowany w dwóch miejscach na lawecie. Dla poprawy stabilności mocowania stosuje się dodatkowe szelki, eliminujące potrzebę trzeciego punktu montażu.
Ceny tych dwóch rodzajów pasów do lawet zwykle wahają się między 40 a 80 zł, a ich wartość zależy od parametrów technicznych. W związku z różnymi modelami lawet oraz rodzajami otworów na ich platformach lub profilach, należy również dobrać odpowiedni rodzaj haka. Najczęściej stosowane to:
- haki z podwójnym pazurem (typowe rozwiązanie),
- haki z pojedynczym pazurem,
- haki obrotowe z pojedynczym pazurem.
Pasy do przewożenia motocykli – nie tylko do jednośladów
Właściciele jednośladów powinni zwrócić uwagę na specjalne pasy opracowane do transportu tego rodzaju pojazdów. Pozwalają one na unieruchomienie przodu motocykla przewożonego na przyczepce. Mocuje się je z jednej strony do kierownicy lub główki ramy motocykla, a z drugiej do punktu mocowania na przyczepce za pomocą karabińczyków.
Pasy do motocykla są wyposażone w dodatkowe klamry szybkomocujące lub napinacze, które umożliwiają sprawne naciągnięcie taśmy i uzyskanie stabilnego oraz symetrycznego mocowania. Za komplet 2 sztuk pasów do mocowania motocykla należy zapłacić około 30 zł. Poza jednośladami, tego rodzaju pasy sprawdzą się również przy zabezpieczaniu transportu łodzi, kajaków czy quadów.