Typy parametrów pasów transportowych

2023-03-16
Typy parametrów pasów transportowych

Typy parametrów pasów transportowych

Biorąc pod uwagę budowę, to zasadniczo różnica jest bardzo oczywista i widoczna gołym okiem. Wyróżniamy kilka rodzajów pasów transportowych. 


 

Rodzaje pasów transportowych

Pasy transportowe z napinaczem Dwuczęściowe, pasy te dzielą się na dwie części jedna zazwyczaj krótsza jest z napinaczem a druga z jednej strony posiada hak. Taki mechanizm jest prosty w obsłudze więc bezproblemowo zabezpieczymy mały  ładunek na przyczepie jak i również ciężkie maszyny na samochodzie ciężarowym. Nadaje się też do zabezpieczania towaru na magazynie bądź towaru, który potrzebujemy przewieźć.

Jednoczęściowe ściągające  posiadają jeden pas z klamrą, służą najczęściej do spinania towaru razem, nadadzą się podczas przewozu ładunku gdzie samochód transportowy nie posiada punktów zaczepienia.

Pasy do listew różnią się od standardowych pasów dwuczęściowych hakami. Pasy te przystosowane są do list kotwicznych. Zwiększają w ten sposób ilość punktów mocowania. Przez co pozwala to w prosty sposób usztywnić cały towar podczas transportu lub na magazynie.

Pasy transportowe laweta jak sama nazwa mówi są stosowane podczas przewożenia pojazdów na lawecie. Od pasów dwuczęściowych różnią się zamontowanym trzecim hakiem, posiadają dodatkowe zabezpieczenie w postaci kostek aby pas nie zsunął się z opon w trakcie transportu.

 

Homologacja

Ważnym elementem jest etykieta a dokładniej jej kolor, który informuje nas z jakiego tworzywa został wykonany pas transportowy. Wyróżniamy trzy kolory z czego każdy kolor to inne tworzywo:

 

  • Brązowy kolor etykiety oznacza, że pas został wykonany z polipropylenu, pas ten jest w małym stopniu odporny na działanie kwasów, ługów czy innych substancji chemicznych a zakres odporności na temperaturę wynosi maksymalnie osiemdziesiąt stopni Celsjusza.
  • Niebieski kolor etykiety oznacza, że pas został wykonany z poliestru, pas ten jest w dużym stopniu odporny na działanie kwasów mineralnych,niestety ulega działaniu ługów a zakres odporności na temperaturę wynosi maksymalnie sto stopni Celsjusza.
  • Zielony kolor etykiety oznacza, że pas został wykonany z poliamidu, pas ten jest w dużym stopniu odporny na działanie alkaidów, niestety ulega działaniu kwasów mineralnych a zakres odporności na temperaturę wynosi maksymalnie sto stopni Celsjusza.

Parametry pasów

W celu uniknięcia zerwania lub uszkodzenia pasa transportowego nie możemy przekraczać odpowiednich parametrów dopuszczalnego obciążenia. Wszystkie odpowiednie informacje widnieją na etykiecie przymocowanej do każdego pasa transportowego. Musimy wiedzieć, że wyróżniamy trzy parametry: 

  • Lashing capacity (LC) zdolność mocowania czyli maksymalne dopuszczalne napięcie pasa. Parametr inforumje nas z jaką maksymalna siłą można działać na pas. Oznaczany jest w jednostce daN, podana wartość wyrażana jest w Newtonach. Aby odczytać poprawnie podaną siłę trzeba przeliczyć i wyrazić w kilogramach. Najczęściej oznaczenie wygląda w ten sposób LC-2000daN,informuje nas o tym, że wytrzymałość pasa wynosi maksymalnie 2 tony, a przy opasaniu 4 tony.
  • Standard Hand Force (SHF) nominalna siła ręczna. Parametr informuje nas jaka maksymalna siła może zostać użyta aby napiąć pas ręcznie. Oznaczany jest w jednostce dkN.Aby odczytać poprawnie podaną siłę trzeba wyrazić ją w kilogramach. Standardowo wartość ta wynosi 50dkN,informuje nas o tym, że wytrzymałość pasa wynosi maksymalnie 50 kg.
  • Standard Tension Force (STF) nominalna siła napięcia. Parametr informuje nas z jaką maksymalną siłą ładunek będzie dociśnięty do podłoża. Jest on z pewnością jednym z ważniejszych, ponieważ od niego zależy czy zabezpieczony ładunek nie będzie się poruszał podczas transportu. Wielkość ta gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
pixel