Różnice pomiędzy pasem transportowym jednoczęściowym a dwuczęściowym
Jaka jest różnica pomiędzy pasami transportowymi jednoczęściowymi a dwuczęściowymi?
Biorąc pod uwagę budowę, to zasadniczo różnica jest bardzo oczywista. Pasy jednoczęściowe składają się tylko z jednej części, natomiast dwuczęściowe z dwóch oddzielnych elementów. Zagłębiając się w dobór i przeznaczenie tych pasów, wybór jednej albo drugiej opcji jest bardzo ważny dla poprawnego zabezpieczenia ładunku.
Pasy jednoczęsciowe
Jednoczęściowe pasy transportowe składają się zazwyczaj z elementu napinającego oraz taśmy transportowej która jest połączona bezpośrednio z elementem napinającym. Ten model ułatwia łączenie elementów w jedną całość. Przykładem jest wiązka drewna, która posiada nieregularny kształt. Najlepszym wyborem do zabezpieczenia tego typu ładunku jest pas 1-częściowy.
Dla ładunku charakteryzującego się nieregularnością, a także ryzykiem występowania wibracji podczas przewozu, pierwszym wyborem są pasy jednoczęściowe. Dla przykładu wiązka drewna podczas transportu może wibrować, a poszczególne składowe elementy mogę się przemieszczać względem siebie. Prowadzi to do powstania luzów i szczelin które mogą powodować luzy taśmy czego skutkiem będzie odpięcie się haków z punktów zaczepowych. Zastosowanie w tym wypadku pasa jednoczęściowego niweluję ryzyko odczepienia się haków, gdyż taśma spięta jest w jedną całość. Pasy 1-częściowe są również pierwszym wyborem w przypadku braku punktów mocujących (tworzymy pętle).
Główną wadą stosowania taśm jednoczęściowych jest podatność na przetarcia. Podczas transportu w miejscach przeciągania a także w punktach mocowania powstają drgania które prowadzą do przetarć. Również mocowanie taśm jednoczęściowych jest problematyczne. Ładunek o nieregularnych kształtach nie zawsze można zamocować nie skręcając przy tym taśm. Takie użytkowanie prowadzi do degradacji taśm i wykluczenie ich z użytkowania.
Pasy dwuczęściowe
Pas dwuczęściowy składa się z części krótkiej i części długiej. Część krótka składa się z napinacza i taśmy transportowej (zazwyczaj do 0,5 metra) zakończonej hakiem. Na część długą składa się pas transportowy zakończony hakiem. Przy pasach dwuczęściowych rozróżnia się różnego rodzaju grzechotki i haki mocujące. Przykładem mocowania przy pomocy tego rodzaju pasa jest motocykl na przyczepce. Haki mocuję się w wyznaczonych punktach zaczepowych a następnie owija wokół elementów motocykla i napina.
Sposób mocowania polega na zaczepieniu jednego haka w oczko mocujące strefy ładunkowej, przeciągnięciu taśmy na drugą stronę i zaczepienie jej w drugie oczko mocujące przy pomocy haka. Dwuczęściowe systemu mocowania ładunku używane są zabezpieczenia danego elementu wraz z jego unieruchomieniem poprzez zwiększenie docisku do podłoża. Drugim sposobem mocowania jest mocowanie bezpośrednie. Dany element z punktami zaczepowymi umieszcza się w strefie załadunku. Pasy transportowe zaczepia się do każdych z czterech punktów z punktami zaczepowymi. Pasy 2-częściowe są bardzo praktyczne i z tego względu jest to najczęściej używana grupa pasów, zwłaszcza do przewozu elementów ciężkich.
Głównym problemem w przypadku stosowania pasów 2-częściowych jest ryzyko odczepienie się haka z punktu zaczepowego. Zastosowanie pasa transportowego w sposób nie prawidłowy - głównie zbyt słabe naprężenie taśmy, może powodować zsunięcie się pasa z ładunku w następstwie czego ładunek może spowodować poważne szkody.
Podsumowując, pasy jednoczęściowe należy używać do zabezpieczania ładunku o nieregularnych kształtach a także w przypadku kiedy nie mamy możliwości zaczepienia haków. Natomiast pasy 2-częsciowe są pierwszym wyborem w przypadku skrzyni ładunkowej z dostępnymi punktami zaczepienia a także z ładunkiem nieodkształcalnym.