Przegląd dostępnych pasów do lawety

2023-04-28
Przegląd dostępnych pasów do lawety

Pasy do lawety są niezbędnym elementem wyposażenia każdej lawety samochodowej, służącym do zabezpieczania pojazdu podczas transportu. Ich wybór jest kluczowy dla bezpiecznego przewozu pojazdów oraz innych przedmiotów o różnych kształtach i wielkościach. W poniższym artykule przedstawimy rodzaje, wytrzymałości oraz sposoby mocowania pasów do lawet, aby pomóc Ci wybrać odpowiednie rozwiązanie dla Twojej lawety.


 

Wytrzymałość pasów do lawety

Wytrzymałość pasów do lawet jest jednym z kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru. Zaleca się wybieranie pasów o odpowiedniej wytrzymałości, dopasowanej do wagi przewożonego ładunku. Wytrzymałość pasów do lawet jest mierzona w jednostkach LC (Lashing Capacity) i jest wyrażona w daN. Wybierając pasy do lawety, warto zwrócić uwagę na ich maksymalną wytrzymałość, która powinna być adekwatna do wagi przewożonego ładunku. Najbezpieczniejsze pasy do lawety to pasy 5-tonowe. 

Sposoby mocowania pojazdów na lawecie

  1. Mocowanie punktowe: Mocowanie punktowe polega na przymocowaniu pasa do pojedynczego punktu mocowania na lawecie. Daje to pewne i stabilne zamocowanie ładunku, jednakże może wymagać większej ilości pasów, aby odpowiednio zabezpieczyć cały ładunek.
  2. Mocowanie krzyżowe: Mocowanie krzyżowe polega na przymocowaniu pasów do lawety w sposób przekątny, tworząc krzyż. Taki sposób mocowania zapewnia dodatkowe zabezpieczenie ładunku przed przesuwaniem się w trakcie transportu. Warto stosować tę metodę, zwłaszcza przy przewozie ciężkich i nieforemnych przedmiotów.
  3. Mocowanie równoległe: Mocowanie równoległe to metoda, która polega na przymocowaniu pasów do lawety równolegle do siebie. Taki sposób mocowania jest szczególnie polecany przy przewozie pojazdów, gdzie każde koło jest zabezpieczone osobnym pasem. Zapewnia to optymalne rozłożenie sił i stabilność przewożonego ładunku.

Mocowanie w zależności od rodzaju haka

Sposób zamocowania pojazdu na lawecie zależy również od typu lawety, jaką posiadasz (konfiguracja i rodzaje elementów, do których można przymocować haki). Dostępne są 4 zestawy pasów do lawet z czterema odmiennymi rodzajami haków, które można dopasować w zależności od rozmiaru i rozmieszczenia otworów na platformie lub profilu lawety:

  • hak standardowy z podwójnym pazurem,
  • hak z unikalnymi rowkami,
  • hak obrotowy o nośności 4 ton z pojedynczym pazurem - Haki obrotowe sprawdzają się, gdy otwory do zamocowania haków umieszczone są na bokach najazdu.
  • hak o nośności 4 ton z pojedynczym pazurem.

Oferowane przez nas pasy do lawety mogą być wyposażone w jeden z czterech rodzajów haków: standardowy 1006, z rowkami 1016, z pojedynczym pazurem 1014 oraz obrotowy z jednym pazurem. Wybór zależy przede wszystkim od rodzaju platformy, jaką posiadasz, a także od rozmiarów i rozmieszczenia otworów. Wszystkie nasze pasy transportowe z napinaczami są atestowane i zgodne z europejską normą 12195-2. Oferujemy tylko sprawdzone i trwałe produkty!

Hak 1016 z rowkami posiada mniejszą średnicę prętów, które są dodatkowo specjalnie wyprofilowane, co ułatwia zaczepianie o otwory platformy. Hak z pojedynczym pazurem jest idealny do okrągłych otworów. Haki obrotowe są szczególnie praktyczne, gdy otwory do zaczepienia znajdują się w bocznym profilu lawety. Warto dodać, że hak obrotowy jest montowany bezpośrednio do napinacza pasa (w przeciwieństwie do pozostałych haków), co może być korzystne w niektórych sytuacjach.

Kostki 3-punktowe, szelki czy rękaw

Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia pasa i zapobiec jego ześlizgnięciu się z opony, warto zastosować specjalne elemente ochronny, takie jak kostki lub gumowy rękaw ochronny. Zarówno plastikowe kostki, ochronne gumowe rękawy, jak i szelki z taśmy poliestrowej mają podobne zadania do wykonania, ale realizują je nieco inaczej. Kostki i gumowe rękawy mają na celu utrzymanie taśmy transportowej na kole, aby nie ześlizgnęła się podczas przewozu. Równocześnie chronią taśmę przed zużyciem. Sposób mocowania pasa transportowego z ich użyciem jest taki sam. Pas może swobodnie przesuwać się wewnątrz rękawa, podobnie jak w przypadku kostek (taśma jest przewleczona przez podłużne otwory w kostkach). W naszym sklepie można również nabyć te elementy oddzielnie (akcesoria do lawet). Natomiast szelki mają na celu prowadzenie taśmy w taki sposób, aby opasała koło poza osią koła. Dzięki temu pasy można zamocować do bocznych profili (w przypadku, gdy podłoga lawety nie jest perforowana). Szelka umożliwia łatwe owinięcie koła taśmą bez konieczności użycia trzeciego haka. Ta metoda mocowania jest szczególnie korzystna, gdy haki są przymocowane do profilu, a nie platformy lawety.

 

pixel